Öneriler

The Intellectual Yet Idiot

What we have been seeing worldwide, from India to the UK to the US, is the rebellion against the inner circle of no-skin-in-the-game policymaking “clerks” and journalists-insiders, that class of paternalistic semi- intellectual experts with some Ivy league, Oxford-Cambridge, or similar label-driven education who are telling the rest of us 1) what to do, 2) what to eat, 3) how to speak, 4) how to think… and 5) who to vote for…

Nassim Nicholas Taleb

Neo-liberalizmin
kötü tortularından biri:
Narsisizm

 

 
 

Erdoğan Özmen

Fremdschämen:
Başkasının Yerine Utanma

Utanç duygusu hakkında düşünmenin belki de en verimli yollarından birisi “başkası adına/yerine utanma” üzerine düşünmektir diye yazmıştım. Bir de, başkasının başarısızlığı ve suçluluğu ile kurulan sahici bir özdeşimden kaynaklanan “başkası adına/yerine utanma”yı bir tavır/duygu birliği, başkası için acı duyabilmek, birlikte dertlenmek, düşen birine eğilmek ve şefkatle uzanmakla bitişen/yakınlaşan yüce bir insanlık durumu, özgül bir düşünme biçimi olarak görmek gerektiğini. Sonra hoş bir karşılaşma oldu. Sevgili Işık Barış Fidaner sayesinde, online bir dergide “Fremdschämen”den (başkasının yerine utanma) bahseden bir yazı okudum.[1] Her dilin kendine has güzelliklerinin yeni bir örneği olarak.

Erdoğan Özmen

Utanç Kaybı ve Sapkınlık (II)

Utanç duygusu bizi baştan çıkmaktan, tamahkarlıktan, düşkünleşmekten korur. Bayağılaşma, ayartılma eğilimlerimizi dizginler. Çürümekten ve içimizin boşalmasından, bir kabuğa dönüşmekten utanç esirger bizi. Çözülmekten ve dağılmaktan korkmamız gerekmez utançla sarsılıyorsak ta içimizde. Utandığımız ölçüde haysiyetli bir varoluş katına yükseltiriz kendimizi. Kalbimize birden saplanan utanç hançeri kılavuzdur bir bakıma, kendimizi ötekilere takdim ederken, verirken, bırakırken yolumuzu aydınlatan bir kılavuz. Böylece oluşan insanlık çemberine katılır, aynı insanlık kaidesine yeniden yeniden kaydolurum. Utandığımda, küçük düşmüş ve aşağılanmış hissettiğimde ötekilerin benden kaçırdığı bakışları insana duyduğum inancı pekiştirir. Her seferinde tekrar doğrulma ve devam etme gücü kazanırım…

Erdoğan Özmen

İnsan Nedir?

Tuhaf zamanlar: Sermaye/paranın ve metaların, ve onların hiçbir engel,
sınır ve kural tanımayan hareketlerinin başka her şeyi çözdüğü, erittiği ve
ortadan kaldırdığı bir çağın tam ortasındayız. İnsana derinliğini ve
yüceliğini bahşeden, toplumsal ilişkileri, ortak bir hayatı ve en
nihayetinde toplumu mümkün kılan sembolik değer ve yapıların, ve
ideallerin parçalandığı ve yerinden edildiği, ve bunların yerine herşeyin
ölçüsü haline gelmiş metaların ve paranın evrenselleşmiş ve yüksüz
değerinin konulduğu zamanlar…

Erdoğan Özmen

How narcissists get their karma?

Narcissists struggle to grasp the concept of interpersonal “goodwill”.

Narcissists think they understand the concept of interpersonal goodwill, but they really don't…

Joe Inda House

Eski Türkiye’ye mi dönüyoruz

Bazıları için kötü haber ama evet, hem de bu yeni ‘yeni’ yi başlatan 
Batılılarla birlikte bir yeni ‘eski’ ye dönüyoruz. Çanlar, şu meşhur ‘yeni 
dünya düzeni’ için çalmaya başladı galiba.  
 
Yanlış anlamayın, bu düzeni ben ve benim gibi düşünen ‘eskiler’ 
değiştirmeye çalışmıyoruz. Değiştirecek halimiz de yok. Yani, en 
yakınlarımızın dahi size uyup “yeni gergedanlaştığı” ya da bize 
yabancılaştığı, bizim direnenlerimizin ise çoktan aklını kaybettiği şu sizin 
‘cesur ‘yeni’ dünya’nızda bizden korkmanıza gerek yok. Zaten benim bu 
fikrim de ya ancak bir önsezi ya da nihayet benim de delirmeye 
başladığımın işareti olan bir paranoya.   
 
Ama yine de size görüşlerimi biraz açmaya çalışmak istiyorum…

Dr. Muzaffer Uyar

Ruhun Gidişi
ve
Algoritmaların Yükseliş Çağı

Beklenmedik değildi, hazırdım sanki, ama kötü haber yine de ağır geldi.
Otuz küsur yıllık dostum ve abi diye hitap ettiğim Dr. Cengiz Aslan covid-
19 nedeniyle girdiği yoğun bakımdan sağ çıkamamıştı.

Onu tek bir kelimeyle anlatmam istenseydi, ‘doktor’du derim…

Muzaffer Uyar

Pandemi ve 
Türkiye’de ve Dünyada Gözlemlenen Süreçlerin 
Psiko-Sosyal Analitiği

Dr. Muzaffer Uyar, bir psikiyatri uzmanı.
Tanışmamız 30 yıl öncesine dayanıyor.
Zaman içinde ilişkimiz düşünce paylaşabildiğimiz
bir arkadaşlığa dönüştü.
Arada konuşup yazıştığımız kimi görüşlerini,
az sayıdaki, yazışmayı sürdürdüğüm
dostlarım için de yazılaştırmasını rica ettim.
Beni kırmadı.

“Faşist Olmayan Yaşama Giriş”

Foucault’nun, Anti-Oedipus’u
“Faşist Olmayan Yaşama Giriş” olarak tanımladığı önsözde
bu yaşama sanatına eşlik etmesi gerektiğini söylediği ilkelerden biri,
entelektüel konumlama için de bir anahtar oluşturur…

Nazlı Ökten Gülsoy

Zamanın şefkati eksilmesin üzerinizden!

“Her şey değişiyor” deniyor.

“Peki, ben nerede durmalıyım?” diye düşünenlerin
okumalarını öneririm.

haberturk.com

“Hekimlik ‘kutsal’ bir pratik asla değil”

“Neo-Liberalizm,
evet, ta kendisi.
Şairin dizelerini eğip bükerek,
‘bizde kül, bizde kanat, bizde gizem bırakmayan’
bu vahşi ve yıkıcı nihilizm...
Zelzelenin şiddetini duyumsamak gerekiyor. Bedenimiz onun için var.”
Güç ama
ezberleri yıkabilecek
bir metin.

birikimdergisi.com

Mutluyum, mutlusun, mutsuzuz!

Çok değil üç ay önce Instagram’da “Güneş, kum, deniz… Canım yaz, en sevdiğim” diye, filtreden yazın bile kendisini tanıyamayacağı hale gelmiş, bir fotoğraf paylaşan arkadaş geçenlerde de, ceviz büyüklüğünde yağan dolunun ardından, pencere önüne koyduğu kahve fincanıyla “Eylül ayların en hüzünlüsü… Sonbahar, en sevdiğim…” diyordu!

haberturk.com

“Maintenant Je Sais”

Jean Gabin

Oturarak

“Eski kavramından nefret eden,
eskiyi derhal yenileme acelesindeki
neoliberalizmin yaşam ritüeli
eski bedenleri sevmemektedir.”

“Kapitalizmin
Ekonomi-politiği
için bir
“nüfus fazlası” mıdır
yaşlılar?”

Yoksa,
“tam da
bu noktada,
tıp ve teknoloji mi
devreye giriyor?...”

Bir kısım
‘65 + insan’
olarak
çıldırmış
bir halde
otuz yıl önce adını sanını bile
duymadığımız yerlere gitmenin, götürülmenin
bir salgınla durduğu bir dönemde,
bu konu
elbette
cilt kremini,
vitaminleri aşar.”

birikimdergisi.com

Ruhun Zamanı

“... (başarısızlıklar, olumsuzluklar vb için BK)
her seferinde aynı itham edici tonla bireyi işaret eden,
buyurgan ve kalpsiz bir tavırla uzun bir yapılacaklar
-ve uzak durulacaklar- listeleri çıkaran
o şey...”
ne?

birikimdergisi.com

“Sessizliğini ancak
seni önemseyenler duyabilir”
B. Shaw

Kederi paylaşmak üzerine
bir yazı

unlimitedrag.com

Kaybedilmiş Masumiyet

Şimdi hedonistlerin arsızlığından para kapma diyarı...

Ege’nin efsanevi gayığı tırhandil

Artan tekne hevesimiz…
Kaybolan Deniz Kültürümüz

yesilgazete.org

Acıya Dair

“Küstahlaşmış Haz ve
Acı Çekmek”

birikimdergisi.com

İklimsel değişiklikler
pandemiden daha yoğun olacak

“En sıcak Mayıs” rastlantı değil!
“Pandemi Krizi” sonrasının
“Ekolojik Kriz” görmezden gelinerek
aşılmaya kalkışılmasını desteklemek
bir gaflettir.

gazeteduvar.com.tr

A secret weapon to fight
climate change: dirt

“Tarımdaki
‘Daha Fazla Ürün’
niyetlerine dikkat!”
‘Toz-toprak’
İklim Değişikliği’ne karşı
bir ‘nimet’ mi?

washingtonpost.com

Covid-19: Normale Dönmeyeceğiz,
Çünkü Problem “Normal Olan”

“Felaketin daima bir geçmişi var ve bu nedensellik ilkesine bağlı.”

birikimdergisi.com

Ak-sayanlar

Beslenen” ve “beslenilen” hayvanlar
ürkütücü ayrımından yola çıkıp,
Hiçbir şeyle gerçekten ilgilenmiyoruz
gerçekliğinden geçen ve
İnsan asıl kendisiyle bağlantı kuramadığında,
karşısına ne çıkarsa çıksın kurduğu bağlantı eğreti kalıyor
tokadına’ varan düşündürücü bir karşılıklı ‘iç dökme’.

Merve Akar Akgün’ün yönettiği,
Türkiye’nin en özenli sanat dergisi
“Art Unlimited”in 56. sayısından.

Biyogözetim - İçimizdeki yumuşacık hapishaneden çıkmak

Salgın sonrasında, yeryüzünde “Kamu Yararı Önceliği” dönemine hayati
bir geçiş şansı için, korkunç “Küresel Siber Otoriterizm” düzenine gidişe
hep birlikte karşı çıkmak zamanı...

Paul B. Preciado

Çeviri: Haldun Bayrı

Yeni Paradigmayı Oluşturmak

Önsöz

Artık eskisi gibi düşünmenin, eskisi gibi davranmanın, eskisi gibi üretip eskisi gibi tüketmenin, velhasıl eskisi gibi yaşamanın sürdürülemez olduğu zaman gelip çattı. Kendimize, öteki insana, topluma, hayata, doğaya ve bir bütün olarak âleme dair yeni bakış ve anlayışın gerekli olduğu bir zaman bu…

Fikret Başkaya

Alain Badiou'nun Hakikat Kuramı

Alain Badiou hem on dokuzuncu yüzyılın büyük Hakikat anlayışı hem de postmodern geleneğin hakikati göreli olarak kavramasını eleştirerek, hakikatin göreli olmayan/nesnel dayanakları olan bir "çokluk" olduğunu göstermeye çalışır. Bu yazıda Badiou'nun bu iddiasını ne denli temellendirebilmiş olduğu sorgulanacaktır…

Eylem Yenisoy Şahin

This Is Life Under Lockdown in Italy

You glance at the headlines, just before going to bed on a Saturday evening, to discover your town has been put in lockdown. Or is about to be. It’s not clear. Apparently, the order hasn’t been signed yet. Social media shows people rushing to the station, mainly for the last trains south…

Tim Parks

“Öyküler ilaçtır, yaşlılar kökünüz”

Gabriel Garcia Marquez, Yüzyıllık Yalnızlık romanında anlattığı o muazzam hikâyeleri, hayal gücünü ve anlatım tarzını büyükannesine borçlu olduğunu söyler. 1920'lerde Kolombiya'da doğan Marquez'i büyükannesi ve büyükbabası büyütür. Büyükannesi, kendinden önceki kuşakların anlattıkları hikâyeleri, mitleri, masalları, öyküleri bilen doğal bir aktarıcı-anlatıcıdır. Köyün çocuklarını etrafında toplar, sömürgecilik dönemleri de dahil çok eskilerden gelen mitleri, inançları, büyülü hikâyelerle onlara anlatırmış…

Sevinç Doğan

Is social media killing intellectual humility?

"One way the internet distorts our picture of ourselves is by feeding the human tendency to overestimate our knowledge of how the world works," writes philosophy professor Michael Patrick Lynch…

Nicole Yeatman

Alt Etik - Üst Etik

Prof. Dr. Hasan Yazıcı
Bilim Akademisi Konferansı

Hakikat-Sonrası Adında Bir Dönem Var mıdır?

Annales tarih okulundan Bloch, Lefebvre veya Braudel’in yapıtlarında, bir dönemi diğerinden ayırmak isteyen tarihçi, uzun erimli (longue durée) tarihsel yapıların hareketlerine bakar. Bu sırada yer değiştiren blok halindeki medeniyetlerin izlerini araştırır. Her medeniyet yapısı farklı bir kozmolojiye yaslanır, insan modeli diğerine benzemez ve çoğu zaman farklı bir dine sahiptir…

Özgür Taburoğlu

İletişim

bulentkorman@gmail.com

Copyright © 2020 Bülent Korman. Tüm hakları saklıdır.